JCDecauxmediapartnerIsabelle SmitSponsorpartner

JCDecaux tilt buitenreclame naar hoger niveau

Buitenreclame verandert snel. Marktleider JCDecaux is voorloper op het gebied van innovatieve toepassingen, zoals digitale schermen, direct reageren per QR-code en contactloos betalen. De specialist is Mediapartner van Rotterdam Topsport en helpt onder meer om evenementen bij een groot publiek bekend te maken. Accountmanager Isabelle Smit speelt daarin een actieve rol.

“Buitenreclame is zeer effectief”, aldus Isabelle Smit. Zij is het aanspreekpunt voor de regio Rotterdam. “Het is een krachtig massamedium, je bereikt er onwijs veel mensen mee! De reclames zijn opvallend, maar tegelijkertijd is het geen storend medium.”

In Rotterdam is dit mede te danken aan het ontwerp van de vrijstaande reclamevitrines, de Mupi’s, die JCDecaux speciaal voor de stad gemaakt heeft. Deze Mupi’s worden van binnenuit verlicht, zodat ze 24 uur per dag zichtbaar zijn. “Het design is helemaal afgestemd op Rotterdam, zodat deze passen in het straatbeeld en bij de architectuur van de stad: modern en strak. Ons meubilair maakt de stad echt mooier, vind ik. Heel stylish, zonder poespas.”
 
Digitale Mupi’s
JCDecaux is wereldwijd marktleider in buitenreclame en stadsmeubilair. Ook in Nederland is het van origine Franse bedrijf de grootste aanbieder. In Rotterdam neemt JCDecaux zelfs een exclusieve positie in met zijn Mupi’s en Abri’s (bus- en tramhokjes). “We hebben nu ruim 2.700 reclamevakken door heel Rotterdam. En dat aantal neemt nog toe.” Begin 2019 heeft de gemeente Rotterdam het contract voor het Mupi-netwerk voor acht jaar verlengd (met een optie voor nog drie jaar). Onderdeel van dit contact, is de plaatsing van digitale Mupi’s.

“In september starten we met het plaatsen van onze grootste digitale schermen, deze zijn wel 6 vierkante meter! Deze grote schermen komen onder andere op de Boompjes, de ’s-Gravendijkwal en bij Rotterdam Ahoy. Later plaatsen we daarbij nog digitale schermen van 2 vierkante meter verspreid door de stad.”

De digitale Mupi’s maken full motion digitaal adverteren mogelijk. Daar gaat de gemeente zelf ook gebruik van maken, want Rotterdam krijgt ‘zendtijd’ op de objecten om met zijn inwoners te communiceren.

Buitenreclame is een krachtig massamedium, je bereikt er onwijs veel mensen mee! De reclames zijn opvallend, maar tegelijkertijd is het geen storend medium.
- Isabelle Smit -

Digitalisering
De digitalisering vergroot de mogelijkheden om nóg gerichter te adverteren: “Zo kun je alleen tijdens de spits ruimte inkopen of in het weekend. Maar ook afhankelijk van de condities: reclame voor ijsjes als de zon schijnt bijvoorbeeld! Ook kan je heel actueel adverteren. Ik kan me voorstellen dat wanneer je als adverteerder in wil spelen op een sportevenement in de stad, je na afloop direct de winnaar wil feliciteren. Daarnaast worden de digitale schermen ook ingezet voor Amber Alerts bij vermissingen en NL-Alerts bij noodsituaties.”

De techniek staat voor niets; koppeling met Instagram of andere sociale media of via een QR-code op een scherm direct solliciteren met je smartphone. “Zelfs contactloos betalen, bijvoorbeeld doneren aan goede doelen, is mogelijk. Gewoon door je pinpas tegen het digitale scherm te houden.”
 
Groeiende markt
Rotterdam is een belangrijke en groeiende markt voor JCDecaux. “Een paar jaar geleden wonnen we de concessie van de RET”, vertelt Isabelle. “Toen kregen we in Rotterdam de mogelijkheid om Abrireclame aan te bieden én tram- en busreclame. Sindsdien groeien we hier hard.”

Daar heeft ze zelf een belangrijk aandeel in; ze werd in 2017 aangetrokken om JCDecaux in Rotterdam op de kaart te zetten. “We mogen voor veel mooie bedrijven werken: de Rabobank, Luxor, Rotterdam Ahoy, Eneco, de Euromast, Hotel New York...”

IMG_2988_1.JPG

Campagnes
Het partnerschap met Rotterdam Topsport, begin 2018 ingegaan, blijkt daarbij waardevol. Door het netwerk en dankzij de warme introducties bij andere aangesloten bedrijven. “We maken er actief gebruik van door veel evenementen en bijeenkomsten te bezoeken.” Op haar beurt krijgt Rotterdam Topsport de ruimte voor drie campagnes per jaar. Zo is dat onder meer gebeurd voor het Sportfilmfestival Rotterdam en het NK Turnen. In september zijn reclames te zien voor het EK Volleybal Mannen, dat dan onder meer in Rotterdam Ahoy plaatsvindt.