ToppartnerSportVibesMartin den OudenImre van LeeuwenSponsorpartner

Corona dwarsboomde alle bijzondere evenementen voor SportVibes

“2020 was niet goed. Ik was geneigd te zeggen dat ik er met mixed emotions op terugkijk. Maar eerlijk is eerlijk: het is gewoon een slecht jaar. Terwijl het vooraf ons beste en mooiste jaar ooit beloofde te worden”, zegt Imre van Leeuwen, samen met Hans-Willem Dicke en Frans Vleggeert eigenaar van full-service sportmarketingbureau SportVibes, met spijt in zijn stem. “Dan moet 2021 dat maar worden.”

 

“Dan moet 2021 maar ons mooiste jaar ooit worden”.

Evenementen bepalen voor een belangrijk deel de activiteiten van SportVibes. De Toppartner van Rotterdam Topsport, heeft echter nog twee pijlers: sportexploitatie en digitale media. “Gelukkig,” zegt Van Leeuwen. “Zoals bekend ligt de evenementenbranche dit jaar door corona vrijwel stil, maar bij digitale media zien we juist veel groei.”
“Met Shivers waren we heel sterk op evenementen gericht. Door de fusie met SportVibes, nu vier jaar geleden, zijn we nu veel breder geworden. Met bijvoorbeeld de online-tak zodat we zelf communicatiespecialisten, online marketeers en designers in huis hebben. Die tak groeit in deze tijd extra snel. Maar daar maken we het niet doorgaan van de Grand Prix natuurlijk niet mee goed.”
 

Rollercoaster

“Het was echt een rollercoaster”, vult Martin den Ouden aan, sales & accountmanager bij SportVibes. “Al die mooie dingen die niet door konden gaan: zoals de Formula 1 Dutch Grand Prix, waarvan we mede-initiatiefnemer en -organisator zijn, de Ronde van Spanje, waarvoor we in de projectorganisatie zaten voor de start in Utrecht en de etappes naar Den Bosch en Breda, heel mooie campagnes voor Gillette en Coca-Cola tijdens het EK Voetbal en de hardloopevenementen waar we bij betrokken zijn.”
Martin den Ouden wordt, samen met zijn collega Tim Nome, vanaf 1 januari verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie binnen SportVibes. Dat verschaft de drie directeuren-eigenaren ruimte meer tijd te besteden aan strategische zaken, new business en partnerschappen. Plus een aantal grote projecten. Zo staat de komende tijd voor Imre van Leeuwen vooral in het teken van de Dutch Grand Prix.
 

Dutch Grand Prix

Onlangs is de nieuwe datum voor het mega-event in Zandvoort bekend geworden: 5 september. Van Leeuwen: “Vier maanden later op de kalender… Dat geeft ons ook meer tijd. Bijvoorbeeld voor de effecten van het vaccin tegen corona. Dat vergroot de kans dat we alsnog feest kunnen vieren zoals we dat voor ogen hadden. Met 100.000 man publiek op de racedag.”
De Olympische Spelen in Tokyo en het EK Voetbal, deels in eigen land, worden andere hoogtepunten waarnaar Van Leeuwen en Den Ouden uitkijken voor 2021. Net als naar de Harbour Run, de jaarlijkse obstacle run door het Rotterdamse havengebied. Het door SportVibes zelf georganiseerde event viel dit jaar ook ten prooi aan corona.
“Volgend jaar komt hij gewoon terug. Maar wel al in juni, in plaats van oktober. Omdat het in het najaar heel druk wordt met sportevenementen. De NN Marathon Rotterdam is bijvoorbeeld ook naar oktober gegaan. Dus hebben wij besloten de Harbour Run te vervroegen. Aangezien het een buitenevenement is, gaan we ervan uit dat het dan wel kan, al zijn vanwege corona misschien nog wat aanpassingen nodig.”
 

Sponsorpartners

Dankzij de jarenlange ervaring met evenementen en (sport)marketing heeft SportVibes veel kennis in huis. Als Toppartner brengt het in Delft gevestigde bedrijf die in bij Rotterdam Topsport. Voor evenementen, maar ook voor de manier waarop Rotterdam Topsport haar eigen sponsoring heeft geregeld.
Van Leeuwen: “Ze hebben een prachtige businessclub: mooie bedrijven die de organisatie en de doelstellingen al vele jaren ondersteunen. Het is goed om de opzet en contracten van tijd tot tijd tegen het licht te houden. Ons is gevraagd daarover mee te denken.”
“Het is niet zo dat alles volgend jaar op de schop gaat. Het gaat er bijvoorbeeld om meer flexibiliteit en maatwerk te bieden”, legt Martin den Ouden uit. “Dat is een ontwikkeling die je breed ziet in de sponsorwereld: niet uitgaan van standaardpakketten waaruit bedrijven kunnen kiezen, maar afspraken over specifieke doelstellingen en samenwerking per individuele sponsorpartner. Wij zijn één van de tien Toppartners en we zijn een heel ander bedrijf, met heel andere wensen en behoeften dan bijvoorbeeld Rabobank en Holland Casino, die ook Toppartner zijn.”
 

Extra meerwaarde

De opzet is nieuwe modellen te creëren op basis van de bestaande – en nog steeds zeer succesvolle – samenwerkingsverbanden. Maar ook in te spelen op de kansen die de Olympische cyclus biedt, net als de uitbouw van het Centrum voor Topsport en Onderwijs Metropool Den Haag-Rotterdam-Dordrecht van NOC*NSF en rondom de ontwikkeling van Stadionpark.
“Er zijn heel veel kansen en mogelijkheden”, weet Van Leeuwen. “Het is goed om te zien hoe ambitieus ze bij Rotterdam Topsport zijn… Dat vertaalt zich niet alleen in de beoogde groei van het aantal sponsorpartners maar ook in de extra meerwaarde die ze willen bieden.”