Rabobank helpt ondernemers koploper te worden en blijven

“Een ondernemer wil met zijn bedrijf altijd de beste zijn. Hoe bereik je dat, en hoe voorkom je vervolgens dat je wordt ingehaald?” Die vragen staan centraal in de serie presentaties die Rabobank Rotterdam de komende maanden organiseert voor klanten die directeur-eigenaar zijn van een mbk-bedrijf: Hoe blijf ik koploper? Als gastheer en presentator treden andere ondernemers uit het netwerk van de bank op.

''Ondernemers kunnen veel leren van andere ondernemers”, vertelt Dean van der Wekke. Hij is bij Rabobank Rotterdam verantwoordelijk voor marketing & communicatie op de zakelijke markt. “Wij delen als bank onze kennis en informatie én ook ons netwerk, zodat ondernemers in de regio Rotterdam elkaar vinden en van elkaar kunnen leren.”

 

Kennis én netwerken delen

Als grootste mkb-bank in Rotterdam en omstreken weet Rabobank wat er speelt en neemt de bank ook haar verantwoordelijkheid. Op tal van evenementen en plaatsen kun je de adviseurs en accountmanagers van de bank tegen het lijf lopen. Niet zelden is Rabobank Rotterdam zelf (mede-)organisator. “We helpen ondernemers groeien. Dat past in de missie en ambitie om grootzakelijke en mkb-bedrijven die bij Rabobank bankieren op veel meer terreinen bij te staan dan alleen bancaire zaken. Dat doen we heel breed. We zetten onze kennis, tools, instrumenten en kapitaal in, maar ook onze netwerken en partnerships. Om te zorgen dat ondernemers elkaar vinden. Zodat ze van elkaar kunnen leren en mogelijk ook gaan samenwerken. Daarmee versterken ze hun bedrijf – en tegelijkertijd versterken we met z’n allen de regionale economie.”

‘Ondernemers voor Ondernemers’

Daaruit is bijvoorbeeld het programma ‘Ondernemers voor Ondernemers’ ontstaan. In november ging een serie van zeven avonden van start met inspirerende verhalen van bedrijven en organisaties uit de regio waarin actuele thema’s aan bod komen en de dilemma’s waar ondernemers mee worstelen. De centrale vraag is: Hoe blijf ik koploper?
De presentaties gaan gepaard met een bedrijfsbezoek. De ruim dertig deelnemers worden elke avond bij een andere collega uitgenodigd. Uit heel diverse branches en met elke keer een ander vraagstuk.

Inspirerende verhalen

Door de sterke binding die de bank heeft met de regio Rotterdam en het bedrijfsleven, waren er genoeg gegadigden. “We hebben in ons klantenbestand heel wat actieve ondernemers, die anderen graag op weg helpen op basis van hun eigen ervaringen. Inspirerende verhalen van ondernemers die lef tonen en succesvol zijn door zich te onderscheiden. Ze vertellen over hun eigen bedrijf, de keuzes die ze gemaakt hebben en hoe die hebben uitgepakt.”

Topsport

Rabobank is ook Toppartner van Rotterdam Topsport. Dean van der Wekke: “Om sport en evenementen in de stad te ondersteunen, maar tegelijkertijd om de mogelijkheden te benutten die het netwerk biedt. Om partijen te verbinden. We nodigen bijvoorbeeld zakelijke klanten uit voor de evenementen, zodat die daar nieuwe contacten kunnen ontmoeten.”

“Topsport in de stad is goed voor ons allemaal. Mooie, geslaagde evenementen en het imago als topsportstad stralen af op de bedrijven en ook op ons als bank. Ook daarom zetten we ons daar graag voor in. Het past ook helemaal bij een serie als ‘Hoe blijf ik koploper?’'