LoogmanKees YzebaartSponsorpartners

Loogman Groep investeert juist nu: carwash in Rotterdam is compleet vernieuwd

Sinds half januari is de compleet vernieuwde en uitgebreide Rotterdamse vestiging van Loogman Carwash operationeel. De feestelijke grand opening die we in gedachten hadden, kan door corona nu nog niet doorgaan. “Maar we gaan er, zodra dat kan, alsnog aandacht aan besteden”, zegt Kees Yzebaart, directeur Loogman Groep. “We hebben juist zo veel leuke dingen te vertellen en te laten zien. Maar het is niet anders… We moeten nu voorzichtig zijn.”


Kees Yzebaart is al lang blij dat de wasstraten open kunnen blijven. De Loogman Groep, die afgelopen december de verbintenis als Supporter van Rotterdam Topsport verlengde, is op meerdere vlakken actief. Naast de acht carwash-vestingen heeft het familiebedrijf uit Aalsmeer bijvoorbeeld ook tankstations, een golfbaan (Amsteldijk), self storage en een brasserie. Die laatste is door de lockdown al maanden dicht. “Gelukkig kan een groot aantal van onze activiteiten doorgaan. We mogen niet klagen en dat doen we dus ook niet.”
 
 

Investeren

Ook met investeren gaat de Loogman Groep door. “Juist in crisistijd”, zegt Kees. Daarvan profiteert autorijdend Rotterdam nu. Met een superdeluxe en uitgebreide carwash – waar je als klant zelf kunt soppen en stofzuigen, maar ook alles kunt laten doen.
Ongeveer twaalf jaar geleden opende het bedrijf zijn wasstraat aan de Stadionweg. De plek tussen de afrit van de Van Brienenoordbrug en De Kuip bleek in eerste instantie ideaal, maar had het in het begin echt moeilijk. Pas na enkele jaren groeide de vestiging echt door. Kees vertelt: “We begonnen met een dubbele wasstraat, schaalden weer af naar een, maar hebben twee jaar terug de tweede wasstraat er weer terug ingebouwd. Dat was hard nodig, want het was zo druk dat klanten met hun auto’s op straat in de file stonden en het overige verkeer blokkeerden.” 


“Daarna konden we het pand, dat we in eerste instantie huurden, kopen. De andere huurder, een woonwinkel, verhuisde naar verderop en zodoende kregen we ruimte om flink uit te breiden en het concept te realiseren zoals we dat ook al in Aalsmeer en Amsterdam hebben. Met onder meer binnenreiniging en inpandig stofzuigen.” 

Lopende band

Bij de start van corona, vorig jaar maart, maakte Loogman even pas op de plaats. “Om een paar maanden met gezond verstand te wachten hoe het verder zou gaan. In juni besloten we de verbouwing door te zetten. Nu is alles klaar.”


De grootste verandering is de lopende band voor het reinigen van auto-interieurs. Die is 45 meter lang. Tijdens dat traject maken vier tot zes medewerkers binnen negen minuten de binnenkant van de auto van boven tot onder schoon. “In combinatie met ons uitgebreidste wasprogramma kost dat normaal € 28,50. Nu is het als openingsactie € 22,50. Daarnaast introduceren we inpandig stofzuigen. We hebben nu 24 plekken binnen en 28 plekken buiten. Da’s dus mega!”
 

Studieschuldenvrij studeren

De uitbreiding betekende ook dat er nieuwe mensen zijn aangenomen. “Het team bestond uit twaalf medewerkers; nu zijn we met dertig. Een groot deel van de nieuwe collega’s is binnengekomen via de Loogman-actie ‘Studieschuldenvrij studeren’. Kees legt uit wat dat inhoudt: “Het huidige leenstelsel vinden wij niet rechtvaardig. Jonge studenten moeten zoveel geld lenen dat ze daar later in hun leven last van houden, bijvoorbeeld bij de koop van een huis. Daarom betalen we voor jongeren die minstens twaalf uur per week naast hun studie bij ons komen werken, vier jaar lang hun studiegeld, de boeken en eventueel internationale reisjes. Aan het eind van de rit kunnen ze dan studieschuldvrij de wereld in en denken ze hopelijk met een positief gevoel over Loogman als werkgever.”


Het bedrijf investeert ook volop in beroepsmatige opleidingen. “Dat gaat van dagtrainingen voor alle medewerkers tot mbo2-opleidingen techniek, die we zelf verzorgen en betalen, en mbo4-opleidingen voor toekomstig leidinggevenden. Voor degenen die willen doorgroeien.”
 

Samenwerking verlengd

De Loogman Groep is volop actief in de sportwereld. Zo sponsort het bedrijf Feyenoord (de selectiespelers mogen hun auto gratis laten wassen), Almere City, lokale verenigingen én Rotterdam Topsport. “De contacten in die netwerken kunnen we niet allemaal alleen onderhouden. Gelukkig hebben we Chris Bouman als vooruitgeschoven post, die ons gezicht naar buiten is, bijeenkomsten bezoekt en leuke dingen samen met partners opzet.”
De samenwerking met Rotterdam Topsport is eind 2020 met twee jaar verlengd. “Met als achterliggende gedachte dat het nóg beter, intensiever kan. Hoe we dat gaan doen, daarover gaan we samen nadenken. De opzet is dat we met topsporters in contact willen komen zodat we concreet iets kunnen betekenen voor hen. Door eigenlijk de verbinding te zoeken tussen topsport en het bedrijfsleven. Wat dus verder gaat dan lid zijn van een netwerkclub.”

Meer betekenen voor topsporters

Kees heeft er al een beeld bij: “We willen samenwerken met vier topsporters en dan kijken hoe we hen beter kunnen ondersteunen en op de kaart zetten, en tegelijkertijd laten zien dat wij ons eraan hebben verbonden. Het mooiste zou zijn om dat samen met twee of drie andere bedrijven te doen. Bijvoorbeeld een autodealer die auto’s levert, wij zorgen dat die auto’s altijd schoon en representatief zijn, een volgende regelt de verzekering…”


“Zonder dat het bakken met geld hoeft te kosten, kunnen we zo samen nét even wat meer betekenen voor die topsporters uit de regio. Als je dat dan trots de wereld in brengt, heb je daar allemaal profijt van. Zoiets ga ik dit jaar graag opzetten, samen met de mensen van Rotterdam Topsport.”