Faber AudiovisualsToppartnerInterview

Faber Audiovisuals

In 2017 deed de naam van Faber Audiovisuals zijn intrede in het netwerk van Rotterdam Topsport. De band van dé Nederlandse specialist op het gebied van LED-schermen en audiovisuele totaalproducties met Rotterdam Topsport gaat échter al meer dan twintig jaar terug. Het huidige Faber Audiovisuals, gevestigd in het Friese Sint Annaparochie, is namelijk ontstaan uit de fusie van Faber en CT Holland.
 
Dat gebeurde nadat Fabers Amerikaanse moederbedrijf NEP Group de Engelse moeder van CT Holland had overgenomen. CT Holland was sponsorpartner geworden door twee eerdere overnames: eerst van R&R Communicatie door JVR, en daarna van JVR door CT. De band met Rotterdam Topsport was tegen alle fusies en overnames bestand. Ook nu weer. Sterker nog: de verbintenis is eind vorig jaar zelfs geïntensiveerd. Van Silver Sponsor is Faber Audiovisuals Toppartner geworden.  
 

Belangrijke regio, veel evenementen

Christ Elsten is al meer dan vijftien jaar betrokken bij Rotterdam Topsport. Voorheen was hij algemeen directeur van CT Holland; nu manager Company Office van Faber Audiovisuals. Hij is nog steeds de contactpersoon voor het netwerk van Rotterdam Topsport en de regio. Projectmanager Hami Sayedi is ook een bekende voor de klanten in Rotterdam.

faber-5.jpg
We weten wat we aan elkaar hebben, helpen elkaar en trekken samen op.
- Christ Elsten -

Veel moeite om CEO Cees-Jan Faber te overtuigen het sponsorcontract voort te zetten en zelfs uit te breiden, had Christ Elsten niet. “Rotterdam is een belangrijke regio voor ons. We zijn betrokken bij veel van de evenementen. Denk maar aan de Zesdaagse, het ABN AMRO-toernooi, de NN Marathon en de Roparun. We hebben ook tal van bedrijven als klant met bekende namen als Luxor Theater, Zuidplein Theater, Rotterdam Ahoy en de Erasmus Universiteit.”

De samenwerking met Rotterdam Topsport werkt, stelt Elsten. “We weten wat we aan elkaar hebben, helpen elkaar en trekken samen op. Het is een fantastische organisatie. De Rotterdamse cultuur past bij de onze: aanpakken, niet zeuren.
“We hebben ook goed contact met andere partners. En met evenementenorganisatoren zoals TIG bijvoorbeeld.”

Van The Voice tot De Vrienden

Faber Audiovisuals heeft alles in huis voor de verhuur van LED-schermen en alles wat daarbij hoort. Van de materialen en crews tot de gehele organisatie en realisatie van audiovisuele producties.

“Dat doen we voor drie marktsegmenten. De tv-markt is waarschijnlijk voor veel mensen de opvallendste. Van alle tv-programma’s op de Nederlandse televisie waarin beeldschermen worden gebruikt, is 80 tot 90 procent van ons. Van The Voice of Holland tot Dance Dance Dance. Daarnaast verhuren we camera- en regiefaciliteiten.”

Het tweede marktsegment is de zakelijke markt: bedrijven die Faber Audiovisuals inschakelen voor schermen voor beursstands, productpresentaties, aandeelhoudersvergaderingen en dergelijke.

Het derde segment is het grootste: de live events. Daarbij gaat het om sport, muziek en overige evenementen. “We hebben net de Vrienden van Amstel live in Ahoy achter de rug. En tussendoor was ook nog de opening van Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân.”

Sponsorpartners uitnodigen

faber-6.jpg

“We doen veel aan interne opleidingen. We hebben zelfs een eigen ‘Faber University’. Sinds vorig jaar nodig we daar ook relaties voor uit. In ene sessie van een dag of dagdeel geven we voorlichting te geven over technieken en productgroepen: wat komt erbij kijken, wat is wel en niet mogelijk. Dat wordt erg gewaardeerd.”

“We kijken samen met de mensen van Rotterdam Topsport of we ook een keer een groep sponsorpartners kunnen uitnodigen. Een uitstapje naar het hoge noorden. Ik durf wel te zeggen dat het beslist de moeite waard zal zijn.”