ToppartnerConnect HollandJeroen SoeterbroekSponsorpartners

Connect Holland ziet door corona boost voor digitalisering

De coronacrisis en de lockdown-maatregelen versnellen de toepassing van digitalisering binnen overheden en bedrijven. Dat gaat verder dan thuiswerken en videobellen. Dat merken ze maar al te goed bij Connect Holland. “De digitalisering heeft in de afgelopen drie maanden meer vooruitgang geboekt dan de afgelopen vijf jaar”, zegt Jeroen Soeterbroek. Hij is directeur van Connect Holland, Toppartner van Rotterdam Topsport.

Jeroen Soeterbroek is ook de oprichter. “In maart was dat alweer twintig jaar geleden. Gelukkig hadden we daar eind vorig jaar al een voorschot op genomen. Anders hadden we het niet kunnen vieren. We zijn in november met z’n allen een lang weekend naar Riga geweest en hebben later nog een groot kerstfeest gehad op de Boompjes mét partners. Achteraf was dat allemaal dus goed getimed.”

Paniek
“In die twintig jaar hebben we best al wat crises meegemaakt. Maar die waren nooit zo heftig en zichtbaar als nu. Nu ervoer je de lockdown echt: je liep door de stad en er was niemand op straat. We zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje.”

Zakelijk merkte Connect Holland de gevolgen van corona meteen. “We werken voor veel branches. Maar direct na de afkondiging van de lockdown door het kabinet, echt letterlijk op de eerste dag, gaven de evenementenbranche, de reisbranche en de horeca aan dat ze opdrachten wilden uitstellen of annuleren. Men was in nood, heel duidelijk. Paniek.”

Plan trekken
Jeroen had zelf drie ‘slapeloze nachten’ nodig om zijn plan te trekken. “De eerste dag dat iedereen thuis werkte, ben ik alleen naar kantoor gegaan. Dat bezorgde me wel even een brok in de keel. Je bedrijf is toch je kindje waar je een groot deel van je leven in stopt. Wat ging er nu gebeuren? Hoe groot gaat de impact zijn? Later bleek dat er ook veel mooie dingen uit voortkomen.”

Connnect Holland was al vroeg begonnen met voorzorgsmaatregelen treffen. “Mijn vrouw komt uit Milaan; dus wij kregen in februari al door dat het helemaal mis ging in de ziekenhuizen daar. Toen waren we in Nederland nog carnaval aan het vieren. M’n collega’s keken mij een beetje vreemd aan toen ik met de eerste doos handgels binnenkwam.”

Connect Holland Jeroen-01.jpg

In goede en slechte tijden
“We hebben samen drie prioriteiten gesteld. De eerste was de gezondheid van onze medewerkers en klanten gaat voorop. We volgden hierin het RIVM. De tweede was keep talent inside. De kracht van ons bedrijf zit in al die slimme jongens en meisje. Die willen we absoluut niet kwijt. Dus we gaan van niemand afscheid nemen. Maar wel met de boodschap: iedereen moet harder en slimmer knokken dan ooit. De derde prioriteit waren onze klanten.”

“Ook naar hen zijn we heel transparant geweest, vooral naar degenen die het hardst getroffen werden: ‘We zijn er voor je in goede en in slechte tijden. Dat betekent dat we accepteren dat er opdrachten worden gecanceld of stilgezet. Zet ze maar in de ijskast; straks komen ze weer terug.’ Dat is ook al wel gebleken. Sommige bedrijven popelden om na de eerste schrik juist nu met slimme innovaties te komen. We dachten actief mee over slimme voorstellen voor digitalisering.”

Remote lab
Zelf heeft Connect Holland zijn diensten en manier van werken ook vernieuwd en aangepast aan het ‘nieuwe normaal’. In de eigen Connext Labs (in de vestigingen in Rotterdam, Amsterdam en Heerlen) bijvoorbeeld worden normaal gesproken samen met klanten zogeheten design sprints gedaan om razendsnel innovatieve en werkbare oplossingen te bedenken voor strategische vraagstukken. “De Labs zijn dicht wegens corona, maar we hadden al na een week een remote lab, zodat we toch dergelijke design sprints kunnen verzorgen.”

Do good-app
Medewerkers van Connect Holland hebben ook creatief ingespeeld op corona, zegt Jeroen met bewondering. “Zoals een do good-app waarmee mensen die iets voor een ander willen doen in contact kunnen komen met mensen die hulp kunnen gebruiken. Een soort tinder voor vrijwilligerswerk. Die is in meerdere steden in gebruik genomen.”

Voor de Nacht van de Vluchteling (van 20 op 21 juni) maakte Connect Holland ook een bijzondere app, in opdracht van de organisatie. Nu die jaarlijkse sponsorloop niet op de normale wijze kon doorgaan, konden deelnemers via de app in hun eigen omgeving meelopen. “Een groot succes: er waren bijna vijf keer zo veel lopers als andere jaren. De opdrachtgever heeft al gezegd dat ze de app voortaan willen gebruiken, ook als de loop wel weer gewoon doorgaat. Een mooi voorbeeld van hoe de oude en de nieuwe wereld samenkomen.”

Nieuwe website Rotterdam Topsport
Rotterdam Topsport maakt al jaren intensief gebruik van de kennis en diensten van Connect Holland. Onder andere voor de eigen internetsite. Die is door het bureau ontworpen. Ook de nieuwe site, waarvoor de eerste gesprekken vlak vóór de corona-uitbraak plaatsvonden, zal door Connect Holland worden gebouwd. “Dat vergt wat meer tijd dan we hadden gedacht”, vertelt digital entrepeneur Robert Revet. “Op de eerste plaats door corona. Maar ook doordat de site natuurlijk moet passen in het marketing- en communicatieplan. Daar komt eerst een nieuwe versie van.” Daar werken RauwCC en Campagne, ook Toppartners van Rotterdam Topsport, momenteel aan. Robert: “Als het nieuwe marketing- en communicatiebeleid is vastgesteld, kunnen we daar, samen met de mensen van Rotterdam Topsport de website bij laten aansluiten.”