5 vragen aan#InnerVidaTatiana van RijswijkSponsorpartners

Tatiana van Rijswijk

Wij stelden 5 vragen aan Tatiana van Rijswijk, eigenaar Innervida. 

Als strategisch adviesbureau op het gebied van ‘Human Experience-diensten’ begeleidt Innervida mensen en organisaties in transitie. Door medewerkers te helpen hun persoonlijke en professionele ambitie waar te maken, gaan teams en organisaties beter presteren. Oprichter en eigenaar Tatiana van Rijkswijk realiseert dat samen met een interdisciplinair werkend team van psychologen, sociologen, therapeuten, consultants, coaches en trainers. “We zorgen dat mensen energie krijgen van hun werk in plaats van dat het energie kost.”

Naam: Tatiana van Rijswijk
Functie: eigenaar
Bedrijf: Innervida
Vestigingsplaats: Lansingerland 
Partner van Rotterdam Topsport sinds: 2019
Medewerkers: 13
Favoriete sport: wandelen
 

Vraag 1. Wat is het geheim van jullie succes?
“Dat moet je eigenlijk aan onze klanten vragen. Wij zorgen ervoor dat er magie in organisaties ontstaat door de passie terug te brengen bij de medewerkers. Dat is in feite de kern van wat wij doen. Met een no-nonsense-aanpak en door ons in te leven in de klant en de mensen. Waarbij elk mens gezien mag worden als mens.
Uit eigen onderzoek hebben we bevestigd gekregen dat men dat de komende jaren steeds belangrijker vindt. De coronacrisis versterkt en versnelt dat. In de woon-, werk- en technologische leefomgeving willen mensen zichzelf kunnen zijn en zich ontwikkelen. Wij realiseren dat door wat we ‘Human Experience-diensten’ noemen. We kijken bijvoorbeeld verder dan de rollen die iemand als medewerker heeft, en zorgen ervoor dat de werkgever daarop anticipeert en ruimte geeft. De transitie die de hele organisatie dan doormaakt, maakt dat mensen hun leven veranderen – op het werk én privé – gelukkiger worden in hun eigen rol en ook positiever oordelen over de organisatie.” 

Vraag 2. Hoe gaat het nu? Heeft Innervida veel last van Covid-19 en de lockdown?
“Iedereen heeft er last van. Wij ook. Op zich mogen we niet klagen. Jammer is dat de wereld van opleiden en begeleiden in de categorie ‘vergeten ondernemers’ valt. Trainingen mogen we niet geven nu: de open trainingen liggen stil en in company-trainingen voor organisaties die we bij een transitietraject begeleiden, moeten we vooruitschuiven. De meeste kun je niet online doen. Om toch de vaart in het proces te houden bedenken we andere oplossingen. Dat vraagt flexibiliteit en kost extra tijd. Gelukkig bestaan we al meer dan twintig jaar, hebben we een mooie klantengroep opgebouwd en ervaren we nu dat we kennelijk een gunfactor hebben.”

Vraag 3. Waarom is Innervida sponsorpartner van Rotterdam Topsport?
“Om twee redenen: het netwerk en om te helpen minder bekende sporters te steunen. Jonge talenten in sporten waar minder sponsorgeld heengaat en paralympische sporters. Zodat die ook een kans krijgen."

Vraag 4. Klopt het dat jullie nu ook Rotterdam Topsport begeleiden?
“Ja, hartstikke leuk. We zijn nog maar net begonnen hoor. Ze hebben in het kader van het nieuwe Strategische Beleidsplan tot 2026 flinke ambities. Daarvoor is transitie van de organisatie nodig. Waarbij de medewerkers ook individueel aan de slag gaan met de vraag hoe zij hun kracht, talent en drive kunnen inzetten om bij te dragen aan het bereiken van die doelen. En ondertussen ook zelf nóg meer plezier en voldoening te krijgen bij wat ze doen.”

Vraag 5. Zou jullie aanpak ook werken voor in de topsport? Voor een voetbalelftal bijvoorbeeld?
“Ja, het maakt verschil of je met z’n tweeën in een bobslee zit of dat je een volleybalteam hebt. Maar het draait altijd om hetzelfde… Of het nu een sportteam is of mijn eigen team van Innervida: het zijn allemaal mensen die uiteindelijk gedreven worden vanuit een basis, het onbewuste, uit het verleden. Als je weet wat mensen beweegt en daarop onderling de verbinding kunt maken tussen de leden, kun je aan een succesvol team bouwen. Het lijkt me heel boeiend om een keer mee te kijken in de topsport.”