5 vragen aanFaber ExposizeEric VerkerkSponsorpartners

Eric Verkerk

2020 was uitstekend begonnen voor FaberExposize, specialist in branding en zichtbaarheid en producent van grootformaat prints en vlaggen. Met de Formule 1 Grand Prix en het Songfestival voor de boeg leek het een topjaar te worden voor de Supplier van Rotterdam Topsport. Maar in één klap viel door corona alles weg. Managing director Eric Verkerk vertelt hoe zijn bedrijf de crisis het hoofd biedt en een uitgebreide lijn producten ontwikkelde voor winkels om klanten en medewerkers te beschermen: #fightthevirus.
 

Naam: Eric Verkerk
Functie: directeur/aandeelhouder
Bedrijf: FaberExposize
Vestigingsplaats: Amsterdam, Eindhoven, Zoetermeer
Aantal medewerkers: 100 in Nederland, 300 wereldwijd
Partner van Rotterdam Topsport sinds: 2014 (door overname van Shipmate Vlaggen)

IMG_5214.JPG

1) Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis voor jullie bedrijf?
Wij hebben er heel veel last van. We leveren visuals (grootformaat prints) voor onder meer evenementen, beurzen en tentoonstellingen. Die kunnen niet doorgaan en dus hebben ze ook geen borden, doeken, vlaggen en banieren nodig. Een andere belangrijke sector voor ons is de retail; ook veel winkels zijn of waren dicht.  
 
2) Wat doen jullie naast de gewone werkzaamheden om de crisis het hoofd te bieden?
We hebben een grote spreiding in activiteiten en markten. Zo leveren we ook aan kantoren en bedrijven. Nu veel mensen thuiswerken, zijn die kantoren leeg. Dit is dan ook een uitgelezen moment om te verbouwen en renoveren. Een aantal grote bedrijven waarvoor we werken, hadden daar al plannen voor en die worden nu, soms versneld, uitgevoerd.

Iets anders is de nationale gelegenheidsvlag die we hebben ontworpen met #fightthevirus. Rotterdam Topsport was 1 van de eerste partijen die de #fightthevirus vlag heeft besteld, de vlaggen hebben een maand lang in de masten rondom het Topsportcentrum gehangen.

Een volgende stap was een heel pakket producten voor de retail en kantoren, die kunnen worden ingezet ter bescherming van klanten en medewerkers. Zoals posters, borden voor looproutes, vloerstickers, handenwaszuiltjes, gezichtsmaskers en ook zogeheten kuchschermen voor bij de kassa. Die zijn ook in eigen huisstijl leverbaar.
 
3) Heb je een tip voor mede-ondernemers hoe zij om kunnen gaan met deze situatie?
Benut de creativiteit van de medewerkers. Dit moest een prachtig jaar worden, met onder meer al het mooie werk voor het Songfestival en de Grand Prix op Zandvoort. We waren dus wel even behoorlijk in mineur. Maar we zijn met acht creatieve verkopers bij elkaar gaan zitten – wel netjes op anderhalve meter afstand van elkaar – om te brainstormen of corona ook kansen bood. Daar kwamen allerlei goede ideeën uit voort. Zoals een achtergrondscherm voor thuiswerkers. Zo zorg je voor een professionele uitstraling tijdens videocalls. Niet de strijkplank of het aanrecht met de afwas op de achtergrond zichtbaar maar een wand met bijvoorbeeld je corporate uitstraling. Aa het eind van de dag rol je hem eenvoudig op.

Nog los van die inspirerende ideeën zorgde die sessie voor motivatie. Dat merkte je ook in de rest van het bedrijf. Het bracht ons weer in the spirit. Dat was minstens net zo belangrijk.
 
4) Welke rol speelt (top)sport op dit moment binnen jullie bedrijf?
Alle sportevenementen zijn normaal gesproken heel erg belangrijk voor ons. Dat ligt nu even stil. We hopen dat er een inhaalslag komt als evenementen na 1 september weer wel mogen, al zijn locaties en kalenders al grotendeels volgeboekt. Dus dat zal heel lastig worden.
 
5) Het DNA van een topsporter kenmerkt zich door doorzettingsvermogen en nooit opgeven. Zie je overeenkomsten met jouw onderneming in deze tijd? Wat kan Rotterdam Topsport hierin betekenen?
Als ondernemer moet je nu zeker ook doorzettingsvermogen hebben. En incasseringsvermogen, daar begint het mee. Ons jaar is om zeep, na die eerste goede maanden. Toch moeten we doorzetten en deze periode door zien te komen, om daarna weer op te bouwen. Het heeft veel weg van topsport: je valt, staat weer op, gaat verder en uiteindelijk win je, hopelijk. Die parallel kun je één op één trekken. Ook de medewerkers die thuis werken moeten uithoudingsvermogen hebben: in een andere setting, met de kinderen om zich heen die ze ook nog les moeten geven.

Het contact met Rotterdam Topsport loopt via m’n collega Yoerie van Keulen. Nu er geen evenementen plaatsvinden, is dat minimaal. Als straks het Topsportcentrum Rotterdam weer opengaat en ook de organisatie van evenementen weer start, zal dat contact weer intensiever worden.