ToppartnerRauwCCMaarten ReijgersbergSponsorpartners

RauwCC baant met Esther Olofsson de weg voor ‘virtual ambassadors’

Esther Olofsson, de allereerste virtuele influencer van Nederland, maakt furore. Binnen en buiten Rotterdam. Ze is hard op weg naar de 50.000 volgers op Instagram. Esther is ontsproten aan het brein van Maarten Reijgersberg en tot leven gewekt in de computers van RauwCC. De #eindbaas van het Rotterdamste communicatiebureau. 

Esther Olofsson zag het levenslicht begin 2020. Ze was meteen 29 jaar, maar wordt geen dag ouder. Haar karakter is tot in detail uitgedacht. De Zweedse verhuisde voor de liefde naar Rotterdam, maar is intussen weer vrijgezel. Ze woont in een appartement in Blijdorp en houdt van mode, reizen, eten en architectuur. Daardoor bevalt het haar zo goed in de Maasstad. “Ze ontwikkelt zich tot most trusted city guide. Als je wilt weten wat de toffe plekken in Rotterdam zijn, moet je Esther volgen”, zegt Maarten Reijgersberg. Als het aan hem ligt blijft Esther wel single maar niet alleen. RauwCC, Toppartner van Rotterdam Topsport, werkt al aan nieuwe creaties, die als ‘virtual ambassadors’ voor specifieke bedrijven of organisaties aan de slag gaan. Dat biedt veel nieuwe mogelijkheden op social media.    
 

Hoe is het idee ontstaan om Esther tot leven te wekken?
“We zijn eind 2019 met haar gestart. Wereldwijd zag je virtuele influencers ontstaan. Er is zelfs een website, virtualhumans.org, waar ze allemaal worden verzameld en beschreven. De populairste is Lil Miquela uit Amerika, met 3 miljoen volgers. Zij is net zo realistisch als Esther, maar er zitten ook heel gekke tussen. Zelfs een knakworst.”
 

Ze had ook al meteen een opdrachtgever, toch: Postillion Hotels?
“Ja, we zijn de ontwikkeling van Esther Olofsson met Postillion Hotels gestart. Die kenden we al langer, want ons zusterbedrijf Connect Holland had voor hen Michiel, een AI-reserveringsmedewerker ontwikkeld. In april openen ze aan de Meent een hotel als onderdeel van het Convention Centre WTC Rotterdam en ze wilden daarvoor een campagne met ons doen. Nou, dan wist ik wel iets: in plaats van een standaard influencer-campagne zelf een influencer creëren. Dan zijn we ook duurzamer bezig; die kun je voor langere tijd aan je binden. Zij zagen dat zitten en dus hebben we samen in Esther geïnvesteerd. Heel veel tijd vooral. Maar dat geeft niet, want ze levert veel exposure op. Voor Postillion en ook voor RauwCC.”
 

Levert het ook al nieuwe klanten op?
“We hebben al meerdere ‘collabs’ gehad. Onder andere met de Vlaggenparade en Brewdog Outpost. Ze wordt nu steeds vaker ingezet waarbij we er iets voor terugkrijgen. De ene keer is dat een koelkast vol bier, de andere keer daadwerkelijk geld. Heel vaak doen we het ook gewoon omdat het leuk is.” 
 

Zou het ook iets zijn voor andere sponsorpartners van Rotterdam Topsport?
“Zeker. We doen als RauwCC heel veel social media-activaties voor opdrachtgevers. We zien dat de corporate kanalen van organisaties steeds minder bereik en engagement krijgen. Dat komt enerzijds doordat het niet zo heel interessant is om corporates te volgen; dat is toch vaak vooral zenden, zenden, zenden. Weinig corporates slagen erin de dialoog met hun volgers aan te gaan. Anderzijds geven social kanalen persoonlijke profielen in hun algoritmen voorrang boven zakelijke profielen.
Veel bedrijven grijpen daarom naar ‘employee advocacy’: ze laten hun medewerkers de content uitdragen via hun persoonlijke profiel. Daar moeten ze vooral mee doorgaan, maar er zit ook een risico aan vast: als een medewerker een slippertje maakt, gaat dat ten koste van jouw reputatie en als ze weggaan, nemen ze ook hun netwerk mee. Het is niet van het bedrijf zelf.”

Met een virtuele medewerker heb je dat risico niet… 
“Precies. Naar mijn mening is er tussen die corporate social communicatie en employee advocacy ruimte voor wat ‘virtual ambassadors’ genoemd worden. Niet in plaats van, want je moet het lekker allebei blijven doen, maar als extra oplossing. In het begin zullen het vooral grote bedrijven zijn die dergelijke virtuele medewerkers gaan inzetten, gecreëerd op basis van de corporate story en normen en waarden van het bedrijf. Laat zo’n virtueel personage het verhaal van je bedrijf vertellen. Die is leuker om te volgen, neemt geen ontslag én je kunt zo zorgen dat alle hoeken en gaten van het bedrijf op een leuke manier in beeld gebracht worden.”
 

Is daar al belangstelling voor?
“We zijn daar met RauwCC nu volop mee bezig. Om op die manier bedrijven te helpen die worstelen met story telling. Een manier om verhalen te vertellen door er in feite een persoonlijke onpersoonlijke laag bovenop te leggen. Echt innovatief. We proberen continu het communicatievak uit te dagen. Dit is het summum van storytelling. Als een soort van Disney ontwerp je een karakter, samen met de klant. Het mooie is dat je niet alleen afhankelijk bent van het marketingbudget, maar ook HR er vast in wil investeren. Met het oog op de werving van nieuw personeel. En je kunt die virtual employee ook een rol laten spelen in een chatbot of een voice-applicatie.”

Betekent het dat je al bezig bent met andere virtuele medewerkers of ambassadeurs? 
“Ja. Ik kan er nog niets over vertellen, maar we hebben meerdere offertes lopen. Esther krijgt zeker collega’s.”
 

Denk je dat virtuele influencers of ambassadeurs ook interessant zijn voor de sportwereld. Bijvoorbeeld om reclame te maken voor evenementen?
“Ja, ik zie heel veel mogelijkheden. Het lijkt me bijvoorbeeld gaaf om een virtual ambassador te maken voor het IOC. Een soort ‘übersporter’, die bijvoorbeeld elke week een andere sport doet. En daar ook heel goed in is. Dat kan nooit met een mens, maar met een virtual sporter wel.
Esther heeft begin vorige maand een collab gedaan met het International Film Festvial Rotterdam en ze is ook ingezet voor de campagne ‘Lekker lopen te bewegen’ van Sportbedrijf Rotterdam. Ik kan me voorstellen dat ze als bezoeker betrokken wordt bij een evenement. Bijvoorbeeld het ABN Amro-tennistoernooi, waar ze plekken achter de schermen laat zien waar andere bezoekers niet mogen komen. Er is zoveel mogelijk. Maar Esther zal in elk geval geen übersporter worden; daarvoor houdt ze te veel van drank en lekker eten, hahaha.”
 

Dat nieuwe hotel van Postillion gaat in april open. Kun je al iets vertellen over wat Esther Olofsson dan gaat doen? 
“Eén ding zal ik verklappen. 168 andere Esthers zijn samen met hun partner welkom bij de opening op 23 april. 168 omdat er zoveel kamers zijn en ze ook mogen overnachten.  We gaan er het meest Rotterdamse slaapfeestje ooit van maken. Geheel volgens de coronaregels georganiseerd.”