ToppartnerRauwCCMaarten ReijgersbergSponsorpartners

RauwCC

Een sportcarrière duurt relatief kort: tien, maximaal twintig jaar. In elk geval geen leven lang. Ook dáárom is het voor topsporters belangrijk om te investeren in hun bekendheid en imago. “En een goed netwerk op te bouwen. Ook zakelijk”, stelt Maarten Reijgersberg van RauwCC, de nieuwe Toppartner van Rotterdam Topsport. “Zodat ze de basis leggen voor een goede toekomst na hun sportieve hoogtepunten en zodoende kunnen blijven pieken.”
 

RauwCC, het ‘Rotterdamste communicatiebureau’, levert naast een financiële bijdrage ook expertise, coaching en begeleiding van topsporters op het gebied van social media. Hoe kunnen ze die slim en effectief inzetten om zich beter in de kijker te spelen. Bij het publiek, sponsors en eventueel toekomstige werk- of opdrachtgevers. Voor nu en na hun sportieve carrière.

Tokyo
“We gaan niet alleen de topsporters begeleiden die in de race zijn voor een medaille op de Olympische Spelen van Tokyo, maar willen ook Rotterdam Topsport helpen nog beter naar buiten te treden. Zeker in 2020, nu zoveel Rotterdamse sporters kans maken om naar de Spelen in Tokyo te gaan.”

Maarten kwam in contact met Rotterdam Topsport via Jeroen Soeterbroek. “Hij is met zijn bedrijf Connect Holland al sinds jaar en dag partner. Zij zijn onder meer verantwoordelijk voor de website van Rotterdam Topsport. Sinds 2016 is Jeroen mede-eigenaar van RauwCC en werken onze beide bedrijven samen.” De combinatie van websites/platforms en content bleek een schot in de roos.

200114-ML Maarten Reijgersberg topsport_DSC1061.jpg

Vroeg ingezien
RauwCC is weliswaar een fullservice communicatiebureau, de focus ligt vooral op social media. Dat komt doordat Maarten in 2010 voor zichzelf begon en al vroeg de kracht van social media inzag. Inmiddels werkt hij met zeventien collega’s.

“Zeventien talenten die veel beter zijn dan ik in de verschillende disciplines die we in huis hebben: van concept tot strategie. Met contentmakers, contentmanagers en communicatiestrategen kunnen we eigenlijk alles wat in ons vak aan de orde komt: het ontwikkelen van een corporate identity, het schrijven van teksten en het maken van beelden: animaties, social video's, infographics… noem maar op. Maar wel met de nadruk op digital content.”
 
Recht voor z’n raap
Het bureau werkt op z’n Rotterdamst, zoals de pay-off belooft: duidelijk, recht voor z’n raap, pragmatisch en resultaatgericht. Social media kunnen heel effectief zijn – als je er slim en goed mee omgaat, waarschuwt Maarten. “Met het posten van een goede foto en een geschikte tekst alleen ben je er niet. Er moet een idee achter zitten. Negen van de tien bedrijven doen helemaal niets met social media of ze doen maar wat. Terwijl het zo’n mooi middel is om verhalen te vertellen en te verbinden met mensen, of dat nu fans of klanten zijn.”

Ook ná sportcarrière pieken
RauwCC helpt de sporters bij de keuze welke social media ze het beste kunnen inzetten en hoe. Op LinkedIn zijn de meesten bijvoorbeeld nog niet actief.

“Terwijl dat belangrijk is voor een goed zakelijk netwerk. Om tijdens de sportcarrière in beeld te komen bij potentiële sponsors en daarna om een baan te vinden of opdrachten te werven.”

Door de overeenkomsten tussen topsport en ondernemen worden veel ex-sporters gevraagd presentaties te geven. De bekendheid en goodwill daarvoor moeten ze nu al opbouwen.

Je kiest zelf wat je naar buiten brengt, hoe je dat doet en je kiest welk moment jou het beste uitkomt.
- Maarten Reijgersberg -

Hoogte- én dieptepunten
Belangrijk daarbij is dat je als sporter eerlijk bent, en toegankelijk. “Dus ook de zware momenten laten zien, de teleurstellingen. Niet alleen de successen. Zowel de hoogte- als de dieptepunten. Laat maar zien wat je moet doen en laten om je doel te bereiken… Dat is best spannend om te doen, maar het werkt wél.”

“Een groot voordeel is dat je je PR in eigen hand hebt als sporter. Je kiest zelf wat je naar buiten brengt, hoe je dat doet en je kiest welk moment jou het beste uitkomt.”
 
Kennis met Dennis
Dit jaar verzorgt RauwCC workshops voor de Rotterdamse sporters die deze zomer (mogelijk) meedoen aan de Olympische of de Paralympische Spelen in Tokyo. Circa vijftig sporters hebben zich al geplaatst of kunnen zich nog kwalificeren. Naast de workshops kunnen ze ook voor individueel advies en begeleiding terecht bij de specialisten van RauwCC. Bokser Artjom Kasparian is één van de sporters die daar dankbaar gebruik van maakt.

De workshops worden gegeven door Dennis de Winter. Dennis is onder meer bekend van ’Kennis met Dennis’, zijn wekelijkse online-video’s op YouTube met socialmedianieuws en -tips. Ze zijn ook als podcast te beluisteren.

Zlatan
Maarten signaleert een trend in sportsponsoring. Waar bedrijven vroeger vooral kozen voor teams en clubs, zijn nu ook individuele sporters belangrijk. “Mede door hun activiteiten en bereik op social media. Dat geldt zelfs voor spelers in een teamsport. Puma heeft als kledingsponsor van AC Milan op Instagram liever een post van Zlatan Ibrahimovic dan vanuit de club.” Die heeft niet alleen bijna zes keer zoveel volgers, een bericht van hem heeft ook meer zeggingskracht.

200114-ML Maarten Reijgersberg topsport_DSC1077.jpg

Boksen
Hij is geen supporter en heeft geen favoriete sport. “Toch kan ik ervan genieten. Van de Formule 1 of een voetbalwedstrijd bijvoorbeeld. Dankzij Rotterdam Topsport ben ik dit jaar voor het eerst naar de Zesdaagse geweest. Dat soort evenementen biedt een toffe, ontspannen manier om met elkaar in contact te komen. Mijn netwerk wordt verrijkt door Rotterdam Topsport, dat merk ik nu al. Ik vind het ook gaaf dat ik mijn medewerkers tickets cadeau kan doen. De uitnodigingen komen bij mij binnen, maar als ik weet dat een van de collega’s helemaal weg is van een bepaalde sport of club, mag hij of zij gaan.”

Maar zelf is hij niet zo’n fanatiek sporter, bekent Maarten. “Ik boks, als ik er tijd voor kan maken, bij White Collar Boxing van Marichelle de Jong. Mijn sportieve hoogtepunt was in 2017, toen ik in de ring stond… en verloor.”

200114-ML Maarten Reijgersberg topsport_DSA0301.jpg