ToppartnerKalfsbeek BMW / MINIAndré van RheenenSponsorpartners

Kalfsbeek BMW/MINI

Dertig jaar ervaring in de automotive-sector brengt André van Rheenen mee, waarvan de laatste zeven jaar bij BMW. Hij is op 1 september van dit jaar als CEO aangetreden bij Kalfsbeek BMW en MINI. Daarmee is hij de opvolger van Gijsbert Kalfsbeek, die nog steeds betrokken blijft. Het Schiedamse familiebedrijf is een trouwe Toppartner van Rotterdam Topsport.

André van Rheenen (54) was CEO van BMW Financial Services in India, toen Gijsbert Kalfsbeek hem benaderde. “We kenden elkaar natuurlijk al via BMW. We hebben een aantal goede gesprekken gevoerd, ik kreeg de tijd. Maar de beslissing was niet zo moeilijk, ik zei graag ja tegen deze mooie kans. Kalfsbeek is een schitterend bedrijf, heeft een uitstekende reputatie, een team van bijna honderd loyale medewerkers en drie prachtige presentaties van BMW in Brielle, Wateringen en Schiedam. Ze voldoen al helemaal aan de nieuwste standaarden van de fabriek. We zijn ook nog MINI-dealer en hebben een eigen schadeherstelbedrijf. De onderneming is helemaal klaar voor de toekomst.”
 
Alles gaat veranderen
“Want we hebben te maken met een moment en een markt waar alles gaat veranderen. Daarin zit echt een uitdaging. Voor dealerbedrijven gaat er de komende vijf tot tien jaar meer veranderen dan in de afgelopen vijftig jaar bij elkaar.”

Kalfsbeek kan daarbij putten uit de kracht die een familiebedrijf met zich meebrengt: de betrokkenheid, zowel intern als extern, de flexibiliteit en de focus op de lange termijn. “Ik denk dat de ervaring die ik in corporate organisaties heb opgedaan, aanvullend en van meerwaarde kan zijn. Dan combineren we het beste van twee werelden.”

“We kunnen het vermogen van de organisatie benutten om enerzijds te borgen wat vandaag de dag belangrijk is: service, dienstverlening en klanttevredenheid. Anderzijds krijgen we te maken met waar de markt nog meer om vraagt: wat de wensen zijn van de nieuwe generaties klanten. Zodat we hen kunnen helpen bij alles op het gebied van mobiliteit, met daarin onze merken uiteraard als sterke basis.”
 
Elektrisch rijden
André stipt een aantal van de ontwikkelingen aan die het autorijden, de verkoop van auto’s en de hele service daaromheen ingrijpend zullen veranderen. “Zoals de opkomst van de elektrische auto. BMW is daar in 2013 al mee gestart, met de i3. In de komende jaren wordt het gamma volledig elektrische auto’s en hybrides in rap tempo uitgebreid.”
Ook de eerste elektrische MINI is aanstaande. Die MINI E wordt in maart verwacht, maar is inmiddels al te bestellen. BMW kijkt ook al vooruit naar de volgende fase van elektrisch rijden: op waterstof in plaats van op batterijen. Een andere ontwikkeling op technisch vlak is die van autonoom rijden.

Ook de diensten rondom mobiliteit worden de komende tijd uitgebreid. “BMW biedt met ‘ConnectedDrive’ daarvoor een uitstekend platform. De klant kan gewoon met de smartphone al veel zelf regelen en dit gaat verder toenemen zodat carsharing of verzekeren per gereden kilometer mogelijk is.”

Met het twee maanden terug gelanceerde concept ‘i-Ready’ bieden we mensen de kans een 4-jarig leasecontract te sluiten voor een benzine- of dieselauto, maar met de vrijheid om al na twee jaar over te stappen op een elektrisch of hybride alternatief. Bijvoorbeeld een van de vele nieuwe modellen die eraan komen.”

Japanse vlag
Net als voorgaande jaren stelt Kalfsbeek ook in 2020 auto’s beschikbaar aan Rotterdam Topsport. Ze zijn begin november geleverd. Volgens traditie zijn de zes gloednieuwe BMW’s bestickerd in de huisstijl van Rotterdam Topsport, maar deze keer zien ze er extra bijzonder uit. Als thema is namelijk gekozen voor ‘010 op weg naar Tokyo’, de campagne waarmee Rotterdamse bedrijven de sporters uit de regio supporten die (mogelijk) naar de Olympische Zomerspelen gaan.

image00015-bewerkt.jpg

“Vanaf ooghoogte zien de auto’s er al geweldig uit, maar het mooiste vind ik ze van bovenaf”, zegt André. “Op het dak staat namelijk de Japanse vlag. Dat maakt het specifieke doel van de campagne zichtbaar. Heel leuk is dat de auto’s al zijn gespot door Japanners die de stad bezochten; die reageerden heel erg enthousiast.”