EMboostInterview

EMboost geeft visitekaartje af met ‘Heimwee naar ’88’

De Toppartners van Rotterdam Topsport waren maandag 25 juni 2018 te gast bij ‘Heimwee naar ’88’. De bijzondere talkshow in het Oude Luxor was een productie van EMboost (in samenwerking met de Rotterdamse internetzender RUR). Het eventmarketing- en relatiemarketingbureau uit Hendrik-Ido-Ambacht is die avond officieel Supporter geworden van Rotterdam Topsport en gaf meteen zijn visitekaartje af.

De voorstelling stond helemaal in het teken van het EK van 1988. Op 25 juni was het exact dertig jaar geleden dat het Nederlands Elftal in Duitsland Europees Kampioen werd. Onder leiding van Jan Dirk Stouten (óók Supporter van Rotterdam Topsport, net als Luxor Theater) blikten diverse voetballers uit dat team, Kees Jansma en andere betrokkenen terug op de prestaties, gebeurtenissen en emoties tijdens het historische evenement.
Sport is onlosmakelijk verbonden met EMboost én met het leven van Wim Jansen, de zoon van de legendarische Feyenoord-speler. Hij is directeur en partner en startte het bedrijf in 1995 samen met Marco Plomp. Die runt al jaren een voetbalacademie in Brazilië, maar is nog wel mede-eigenaar. Zoals Wim Jansen dat op zijn beurt is van de voetbalschool.

Pioniers
Destijds waren ze pioniers op het gebied van eventmarketing. “Het EK in Engeland in 1996 was ons eerste grote evenement. We begonnen met het aanbieden van arrangementen. Dat bestond nog niet. Dat kun je je nu bijna niet meer voorstellen, maar vóór die tijd waren er ook nauwelijks faciliteiten voor hospitality. De Kuip was in 1994 gerenoveerd; de Arena ging in 1996 open.”
Het concept was meteen succesvol. Er was veel animo. “Van een kroeg uit Volendam tot Microsoft en alles wat daartussen zat. We hadden die eerste keer duizend man mee. Het was een groot succes. Al snel daarna kwamen vragen of we ook reizen naar Barcelona en Formule 1 deden.”
Zodoende breidde EMboost jaar na jaar uit. Ook buiten sport: cultuur, stedentrips, concerten enzovoort. De wereldwijde economische crisis die in 2008 losbarstte, zorgde voor een terugval. “Alle grote banken en verzekeraars waren klant bij ons – opeens kon en mocht niets meer. We moesten terug van dertig naar tien man. Inmiddels zitten we weer met z’n vijftienen.”

Méér dan alleen de reis
“We hebben nu twee afdelingen: één voor bestaande events en één waar we zelf events creëren. Dat doen we zowel in het binnen- als buitenland. Incentivereizen bijvoorbeeld, waarvoor we van a tot z het hele traject verzorgen. We doen méér dan de reis zelf: de communicatie met de gasten van onze klant vooraf en achteraf, de registratie, acties, videofilmpjes... Zodat je bedrijf veel langer top of mind blijft bij klanten.”
“We hebben, al tijdens de crisis, enorm geïnvesteerd in online. Zo hebben we de website www.relatiemarketing.nl. Al onze (reis)arrangementen naar bestaande evenementen zijn 24 uur per dag online te boeken. In Nederland zijn er nog een paar die dat kunnen; in het buitenland niet. Op IT-gebied lopen we best voorop. Een van onze doelen voor de komende jaren is uit te breiden naar andere landen, maar wel samen met lokale partners. We zijn in België, Engeland en Amerika inmiddels in gesprek daarover.”

Memorabele avond
Met ‘Heimwee naar ’88’ is er een nieuwe activiteit toegevoegd. “Het was een lang gekoesterde wens om zelf events te organiseren en sport naar het theater te brengen”, vertelt Wim Jansen. “Theater heeft iets magisch. Onze merkbelofte is ‘Events en reizen die raken’…zo’n theatershow kan dat ook. Mensen moeten echt een memorabele avond beleven.”

PHOTO-2018-06-27-14-37-07.jpg

“Vorig jaar organiseerde Jan Dirk Stouten een talkshow met en over Giovanni van Bronckhorst. Toen zeiden wij al meteen dat hij kaarten apart moest houden voor bedrijven, omdat er beslist interesse zou zijn. Dat was zo. Nu organiseerden we samen ‘Heimwee naar ’88’ en hebben we ook zakelijke arrangementen samengesteld. Dat bleek weer een schot in de roos.

Extra bijzonder voor ons was dat we de Toppartners van Rotterdam Topsport dit nieuwe concept konden laten ervaren.”
Sport in het theater spreekt een brede doelgroep aan, weet Wim Jansen: “Zowel het theaterpubliek als sportliefhebbers, die gewone kaartjes kunnen kopen, én bedrijven, die relaties of medewerkers kunnen uitnodigen – eventueel met eten en drinken, borrel en afterparty. Er zijn genoeg onderwerpen, sporthelden en ploegen die een groot podium verdienen. De tweede voorstelling hebben we ook al gepland: ‘Feyenoord 110 jaar’. Ook in het Oude Luxor. Eerst op 19 juli en daarna nog op 7 en 8 september.”

WK Voetbal
Het zijn drukke tijden voor EMboost. Het bedrijf is voor Nederland namelijk de exclusieve agent voor de verkoop van officiële hospitality-pakketten voor het WK Voetbal in Rusland (één van de veertig agenten ter wereld). Wim Jansen is, samen met collega’s, vijf weken lang in Rusland om klanten en hun relaties te ontvangen en begeleiden. Speciaal voor ‘Heimwee naar ’88’ kwam hij twee dagen terug naar Nederland.

Krachtig middel
Eventmarketing is een krachtig middel. De bijzondere belevenis die een opdrachtgever van EMboost samen met hun zakelijke partners, klanten of collega’s ervaart, versterkt de relatie. “Een korting blijft twee dagen hangen; een reis naar een bijzondere bestemming of sportief evenement vele jaren.”
“De impact is veel groter. Dat gaat verder dan de reis op zich… Je hebt diepgaande gesprekken, beleeft samen dingen, bouwt een band op. Als er dan later een keer iets is – een late levering of een discussie over een prijs – dan is het net wat gemakkelijker om de telefoon te pakken en het samen op te lossen.”