ToppartnerAD / DPG MediaDirk RendersSponsorpartners

AD / DPG Media

Wat de samenwerking met Rotterdam Topsport uniek maakt, is dat al onze kernpunten voor zo’n partnership erin zitten: sport, regionale betrokkenheid, maatschappelijk verantwoord en commerciële mogelijkheden. Rotterdam Topsport heeft de mooie verhalen – van sporters, verenigingen en evenementen – en wij hebben het bereik. Een ideale combinatie!” Dat zegt Dirk Renders, commercieel directeur van DPG Media.

Namens het moederbedrijf van onder andere AD en De Havenloods ondertekende Dirk Renders deze maand de nieuwe partnerovereenkomst met Rotterdam Topsport. Hij had daarmee een primeur, want het was de eerste keer dat Peter Blangé, de kersverse directeur datzelfde deed namens Rotterdam Topsport. DPG Media is als Toppartner een strategische en onmisbare ambassadeurs voor Rotterdam Topsport en de sport in de stad.


Praktisch
De huidige samenwerking loopt eigenlijk al sinds begin 2018. Heel Rotterdams: meteen aan de slag, het papierwerk komt later wel. Zo verschijnt sindsdien maandelijks een pagina in De Havenloods over topsport en evenementen in Rotterdam.
“Onze organisaties lijken op elkaar qua cultuur”, vindt Dirk Renders. “Veel zaken hebben we afgekaderd in het contract, maar tegelijkertijd kijken we per keer, per evenement wat we méér kunnen doen… Hoe we elkaar extra kunnen versterken. Heel praktisch en open. We hebben ook best veel contact daardoor.”

Wat de samenwerking met Rotterdam Topsport extra interessant maakt, is de regionale focus. Regio en sport vormen een sterke combinatie: dicht bij onze doelgroep en sport is een van de belangrijke speerpunten voor ons en onze doelgroepen-.
- Dirk Renders

Dicht bij de doelgroep
Het van oorsprong Vlaamse mediabedrijf (dat deze zomer zijn naam veranderde van De Persgroep in DPG Media) heeft meerdere kantoren in Nederland. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam, maar Renders’ standplaats is, tot genoegen van de in Eindhoven wonende commercieel directeur, het AD-kantoor aan het Rotterdamse Delftseplein.
“Sport is zeer belangrijk voor DPG Media. Wat de samenwerking met Rotterdam Topsport extra interessant maakt, is de regionale focus. Regio en sport vormen een sterke combinatie: dicht bij onze doelgroep en sport is een van de belangrijke speerpunten voor ons en onze doelgroepen. Als DPG Media hebben we nationale en regionale kanalen: kranten, magazines, huis-aan-huiskranten, websites, apps en video.”  

Dirk Renders 23-09.JPG

Betrokkenheid
Het partnership met Rotterdam Topsport zorgt ervoor dat de betrokkenheid bij sport, bij clubs en evenementen nóg groter is. DPG Media zit eerste rang en helpt op zijn beurt het (top)sportklimaat te versterken en evenementen bij een groot publiek onder de aandacht te brengen.
De commercieel directeur vervolgt: “We zien overeenkomsten als deze – die we ook op landelijk niveau hebben, bijvoorbeeld met de KNVB en NOC*NSF – niet als sponsoring.

Voor ons is het écht een partnership, waarin we samen optrekken. Dat kan op veel manieren worden ingevuld: van content en aankondigingen tot acties en ticketverkoop.”
 
010 op weg naar Tokyo
Een voorbeeld van een project waarbij DPG Media en Rotterdam Topsport samen optrekken ten gunste van de sport in de stad is de campagne ‘010 op weg naar Tokyo’. Daarbij ondersteunen allerlei partijen op initiatief van Rotterdam Topsport gezamenlijk vijftig Rotterdamse potentiële (para)olympiërs in hun doel om zich te kwalificeren voor de Olympische Zomerspelen in 2020.


DPG Media adopteert niet alleen een van de sporters; AD Rotterdams Dagblad en De Havenloods gaan in de aanloop naar de Olympische Spelen ook aandacht besteden aan de persoonlijke verhalen van de sporters: over hun drijfveren, inspanningen en verwachtingen. Dat geeft ook minder bekende topsporters een podium; ze kunnen laten zien wat zij allemaal overhebben om een topprestatie te leveren. “We denken ook mee over de campagne en het positioneren van de sporters. Als we onze kennis en kanalen kunnen inzetten, doen we dat graag. Dat komt door die betrokkenheid.”