5 vragen aanCM.comJeroen van GlabbeekSponsorpartners

Jeroen van Glabbeek

Grote kans dat je, zonder het te weten, wekelijks meerdere berichten krijgt van CM.com. Het Bredase technologiebedrijf is gespecialiseerd in event ticketing, mobiele betalingen en automatische dataverwerking. De Supporter van Rotterdam Topsport is op dit gebied binnen enkele jaren uitgegroeid tot één van de toonaangevende spelers op de wereld. CM.com verzorgt met zijn communicatie- en betaalplatform voor tal van bedrijven en overheden het geautomatiseerde, digitale contact met hun klanten of burgers. Van WhatsApp-berichten en sms’jes, e-mails tot TAN-codes… CEO Jeroen van Glabbeek vertelt in ‘Vijf Vragen’ wat corona voor gevolgen heeft voor het bedrijf: waar de ticketverkoop voor evenementen platligt, schieten de online boodschappenbestellingen door het dak.
 

Naam: Jeroen van Glabbeek
Functie: CEO
Bedrijf: CM.com
Vestigingsplaats: Breda
Aantal medewerkers: circa 350
Partner van Rotterdam Topsport sinds: 2018 (door de overname van Events IT)

Jeroen van Glabbeek CMcom.jpg

1) Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis voor jullie bedrijf?
In eerste instantie ging de aandacht uit naar de veiligheid en gezondheid van het personeel. Aangezien we ook een kantoor in China hebben, waren we al enigszins voorbereid. Hier in Brabant liepen we een week voor op de rest van het land; al snel zijn de mensen zo veel mogelijk thuis gaan werken. Met ons werk, technologie kan dat heel goed. Ons kantoor mocht wel openblijven, want we zijn door de overheid aangemerkt als onderdeel van de vitale infrastructuur. Betalingen via banken, communicatie namens overheden en de bezorging van eten en levensmiddelen moest door kunnen gaan.

Bedrijven als Albert Heijn, Picnic en Takeaway zijn veel meer gaan bezorgen. Bij die tak kregen wij het veel drukker. In de sportwereld, de muzieksector, bij festivals en musea viel alles juist stil.

Bij één van die grote sportevenementen, de Dutch Grand Prix in Zandvoort, zijn we als technologiepartner én hoofdsponsor betrokken. Heel jammer dat die niet door kon gaan. Dat is nu eenmaal zo. Nu richten we ons op volgend jaar.
 
2. Wat doen jullie naast de gewone werkzaamheden om in te spelen op de crisis?
Voor de klanten die hard geraakt zijn, hebben we gekeken hoe we kunnen helpen de klap op te vangen. Zo hebben we een programma opgetuigd, CM.com Together, met onderdelen die we beschikbaar stellen voor hun communicatie met klanten en bijvoorbeeld hulpmiddelen om digitaal documenten en contracten te ondertekenen. Ik merkte, ook bij collega’s, dat het goed voelt om in deze bijzondere omstandigheden je expertise zinvol in te zetten voor relaties.

De organisatoren van evenementen, concerten en festivals konden we helpen door techniek beschikbaar te stellen om kaartjes door te schuiven naar nieuwe data, ze om te zetten naar vouchers of geld terug te geven.
 
3. In februari ging CM.com naar de beurs. Is dat een voordeel of een nadeel?
Een voordeel. Het geld dat we met die beursgang hebben opgehaald, geeft ons stabiliteit. We hoeven ons niet druk te maken over de korte termijn-cashpositie, wat voor veel bedrijven in een tijd als deze best spannend kan zijn. We kunnen ook nog steeds doorgaan met ons groeiprogramma voor de komende jaren. De timing van de beursgang was achteraf best goed.
 
4. Heb je tips voor mede-ondernemers hoe zij om kunnen gaan met deze situatie?
Er zijn drie dingen die volgens mij belangrijk zijn als je een bedrijf goed wilt runnen. Het eerste is weerbaarheid. Er gebeuren altijd dingen in je leven of voor je bedrijf die je niet kunt voorzien. Daar moet je weerbaar voor zijn. Bijvoorbeeld door breedte aan activiteiten zodat je spreiding van je omzet hebt. Ten tweede is flexibiliteit heel belangrijk: kun je je tijdig genoeg aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het derde is lerend vermogen. Ben je in staat om als groep mensen, die samen het bedrijf vormen, nieuwe kennis te vergaren en in te zetten? Wij besteden daar best veel tijd aan. Ook nu: wat kunnen we in coronatijd leren?
 
5. Welke rol speelt (top)sport op dit moment binnen jullie bedrijf? En zie je overeenkomsten in deze tijd?
Er werken aardig wat topsporters bij CM.com. Ook veel anderen doen aan sport. Het is zeker nu zaak gezond te leven. Dat is één van de weinige dingen die je zelf kunt doen tegen corona, naast afstand houden. Ik ben gestopt met autorijden… Ik kom op de fiets naar de zaak. Ben ik per dag drie kwartier extra in beweging.

Als je ‘topsport’ zegt, denk je er al snel ‘mentaliteit’ achteraan. Topsport is inspirerend: de beste worden in je sport of vak en wat ben je bereid daarvoor op te offeren… Om elke dag beter te worden. Daar zijn wij bij CM.com in feite ook voortdurend mee bezig. Dat moeten we. Als je bakker bent, moet je het lekkerste brood van het dorp bakken om succesvol te zijn. Voor technologie zijn er geen grenzen. Bedrijven kunnen dat over heel de wereld kopen. Dus moeten wij de beste van de wereld zijn. Het voordeel is dan dat wij onze producten ook wereldwijd kunnen verkopen…