5 vragen aanVan den AssemAlexandra van der VloedSponsorpartner

Alexandra van der Vloed

Wij stelden 5 vragen aan Alexandra van der Vloed, marketing manager van Van den Assem Schoenen.

Bedrijf: Van den Assem Schoenen
Partner van Rotterdam Topsport sinds: 2015

Met twintig winkels en twee webshops verkoopt Van den Assem Schoenen door heel Nederland. Maar het is nog steeds een door-en-door Rotterdams familiebedrijf (ook al zit het hoofdkantoor tegenwoordig in Capelle aan den IJssel). Van den Assem weet zich al meer dan een eeuw telkens te vernieuwen en de markt op een succesvolle manier te bedienen. Passie voor schoenen, voor het vak en de onvoorwaardelijke keuze voor kwaliteit zijn de ingrediënten daarvoor, vertelt marketing manager Alexandra van der Vloed.
 
1) Waar zijn jullie op dit moment druk mee?
“Met ons loyaliteitsprogramma AssemVIP, dat we in maart hebben gelanceerd. Daarmee belonen we onze loyale klanten. Met beleving en privileges, die toenemen naarmate een klant vaker bij ons komt/koopt. We hebben vier niveaus, die we ‘stijlposities’ noemen. Als je je registreert ben je al ‘manager of style’ en word je bijvoorbeeld uitgenodigd voor klantenavonden en ontvang je het berry! magazine gratis op de mat. Het hoogste niveau, voor ware liefhebbers van schoenen die zeer loyaal zijn, is ‘president of luxury’. Dan profiteer je van alle voordelen en uitnodigingen voor exclusieve evenementen. Het gaat goed; we zitten al bijna op de 5.000 downloads.”

2) Hoe slaagt Van den Assem erin na meer dan honderd jaar nog steeds succesvol te zijn, ondanks de snelle veranderingen in de detailhandel en de bedreiging door internet?
“Wat is de definitie van succesvol? In elk geval is de kern, denk ik, dat we een familiebedrijf zijn. Er heerst hier ook een familiegevoel onder de medewerkers. Dat merk je aan de betrokkenheid en de passie voor het vak, voor schoenen, voor kwaliteit ook. Dat hebben we allemaal meegekregen vanuit de directie, de twee broers Berry en Leo van den Assem: het draait echt om kwaliteit, en ik denk dat klanten dat ook voelen, ervaren bij ons.”

3) Van den Assem is sinds begin 2015 partner van Rotterdam Topsport. Hoe bevalt dat?
“Goed! Het is een samenwerking waarbij je elkaar op een mooie manier kunt versterken. Je deelt kennis, relaties en ondertussen steunen we de sport in Rotterdam, omdat we die een warm hart toedragen. Door via Rotterdam Topsport allerlei evenementen te sponsoren. Hier in ons hoofdkantoor is ook een netwerkbijeenkomst geweest voor de andere partners van Rotterdam Topsport.”
 
4) Wat is je favoriete evenement waar Rotterdam Topsport bij betrokken is/was?
“Dat zijn er meerdere, al kon ik door drukte afgelopen jaar niet overal naar toe waar ik heen had gewild. De Zesdaagse, het ABN Amro-toernooi, de Sport Awards en World Port Boxing bezoeken we eigenlijk altijd wel. En natuurlijk het CHIO: daar staan we zelf met een stand. Of eigenlijk is het dit jaar, voor het eerst, een paviljoen dat we delen met meerdere partners. Dan kun je elkaar versterken.”
 
5) Hoe belangrijk is sport voor Van den Assem? 
“We doen wel aardig wat op sportgebied. Naast Rotterdam Topsport sponsoren we bijvoorbeeld ook elk jaar diverse teams die meedoen aan goededoelenevenementen, zoals de Roparun en Alpe d’HuZes. Zelf komen we steevast in actie tijdens de Rotterdam Marathon. De vijf teams die de estafette lopen, zamelen dan ook geld in voor een goed doel. Leuk om zo op een andere manier met twintig collega’s samen te werken.''