CampagneToppartnerInterview

Campagne helpt mee focus op topsport en topsporters te richten

Rotterdam Topsport: what’s in a name?

“Rotterdam Topsport is er op de eerste plaats om topsport in Rotterdam te stimuleren; de naam zegt het al. Vandaar dat ze hebben besloten de focus weer sterker te richten op de topsport.” Een goede beslissing, vindt André van der Meer. De directeur van communicatiebureau Campagne, een van de Toppartners van Rotterdam Topsport, werd gevraagd mee te denken over en mee te werken aan de nieuwe strategie en communicatie.

André van der Meer is een groot fan van Rotterdam Topsport en steunt de organisatie uit overtuiging met zijn strategisch marketing- en communicatiebureau. “Maar door het succes zijn ze in de loop der tijd zó veel meer gaan doen dat de doelstelling voor de buitenwacht niet altijd meer helder is. Het draait er in essentie om topsporters en sporttalenten de mogelijkheid te bieden succesvol te zijn of worden.”
 
DNA
Twee jaar geleden besloot Rotterdam Topsport tot een herbezinning op de doelen en activiteiten. Samen met Campagne werd onder meer het DNA van de stichting ontleed. Dat komt overeen met het DNA van topsporters: de wil om te winnen, trots, als team presteren, hard werken en toewijding zijn de kernbegrippen.

Vervolgens ontstond het idee voor de Heroes-campagne, waarin Rotterdam Topsport vier Rotterdamse sporthelden uitlicht: judoka Marhinde Verkerk, honkballer Dwayne Kemp, turner Bart Deurloo en roeister Marieke Keyser. André: “We wilden vooral laten zien wat zij allemaal overhebben voor het realiseren van hun droom. En wat is de ultieme droom van een topsporter: deelnemen aan en presteren op Olympische Spelen en WK’s.”
 
Tokyo
Nu is het tijd voor de volgende stap, op een grotere schaal. Tijd voor de Road to Tokyo, een concept dat Rotterdam Topsport gezamenlijk met SportVibes, een andere Toppartner, bedacht en nu samen met meerdere partijen uitwerkt. Waaronder vanzelfsprekend ook weer Campagne.

André van der Meer. “Er zijn ruim dertig sporters in Rotterdam die kans maken op de komende Olympische Spelen, die in Tokyo in 2020. Maar de gemiddelde Rotterdam heeft daar geen idee van… Die is ook nog helemaal niet bezig met Tokyo. Maar die sporters wél. Die hebben hun route uitgestippeld en alles staat in het teken van de Spelen. Daarbij kunnen ze hulp gebruiken.”

“We zijn nu bezig die dertig sporters in kaart te brengen. Vervolgens willen we hen voorstellen op een speciale website, laten zien hoe gedreven ze zijn. Maar ook waar ze behoefte aan hebben om hun droom te verwezenlijken. En dan komen Rotterdam Topsport en de sponsorpartners in beeld. Want die kunnen de individuele sporters ondersteunen. Gericht, naast de steun aan Rotterdam Topsport voor het algemene topsportklimaat in de stad. Bijvoorbeeld met vervoer naar trainingslocaties, het verblijf tijdens een buitenlandse stage of wedstrijd, een zakelijke coach…
 
Steun, in welke vorm dan ook
Het gaat niet primair om geld, maakt André duidelijk. “Het gaat om steun, in welke vorm dan ook. Zakenmensen kunnen dingen gemakkelijker realiseren, hun netwerk inschakelen. Of nodig zo’n sporter eens uit in je bedrijf, laat hem of haar een dag meedraaien in een zakelijke omgeving. Of vraag die sporter een presentatie te houden als je een open dag of congres organiseert… Als je het goed aanpakt, kun je er bedrijfsmatig goede pr mee maken.”
 
Zichtbaar in de stad
Op 12 maart, exact 500 dagen vóór de start van de Olympische Zomerspelen, presenteerden Rotterdam Topsport, SportVibes en Campagne de plannen aan de andere Toppartners. SportVibes werkt een idee uit om de sporters op een andere manier zichtbaarder te maken in de stad. André. “Het is nog heel pril, maar het is de bedoeling dat al die sporters het gezicht worden van de wijk waar ze wonen: met street art, posters, graffiti. Zodat de bewoners hen omarmen, met hen meeleven en trots zijn. Ook op die manier maken we topsport tastbaarder in de stad.”
 
Bemoeien
Campagne maakt veel werk van de activiteiten voor Rotterdam Topsport. “Dat we verder gaan dan louter sponsoring, past bij hoe wij werken”, legt André uit. “We doen dingen niet half of een beetje. We zitten ook altijd op de inhoud. Dat komt door onze betrokkenheid. Zo gaan wij met al onze klanten om. Dat zit in óns DNA. Als je ons inschakelt, bemoeien we ons overal mee. Je kunt in mijn ogen geen strategisch advies geven als je maar een deel doet.”
De klanten van Campagne begrijpen dat. “Ze willen dat ook. Anders kiezen ze niet voor ons.” 
 
Internationaal
Het oer-Rotterdamse bureau groeit hard. André van der Meer bouwt aan een groep bedrijven die elk hun specialisme inbrengen en samen zo klanten een compleet, op elkaar afgestemd pakket kunnen bieden. Van strategie tot content, van online marketing tot video.

“Het werkt. Dat merken we onder andere aan het groeiende aantal internationale opdrachtgevers. We zijn lid van AMIN, een wereldwijd netwerk van zelfstandige bureaus. Via dat netwerk helpen we buitenlandse bedrijven hun merken in Nederland te positioneren en Nederlandse bedrijven die over de grens actief zijn.”