‘Topsport op 1’ geeft sponsoring extra dimensie

Bij Rotterdam Topsport staat topsport prominent op 1. Ook als het gaat om sponsoring. “Alles wat we doen en organiseren staat in het teken van de topsport. Het leuke is dat sponsorpartners daar hetzelfde in staan. Dát is de voornaamste reden waarom ze ons en daarmee de sporters en verenigingen steunen. En als bonus levert dat vaak ook nog business op”, zeggen Fred van Duijvenbode en Diana Schultz. Samen met Simone de Mos vormen zij Rotterdam Topsports marketingteam.

Corona is ook voor hen spelbreker, al bijna twee jaar. Veel evenementen en netwerkmomenten vielen weg. “Maar we bleven in contact, bieden een luisterend oor bieden, denken mee en ondersteunen”, aldus Diana. “Bijvoorbeeld in de vorm van pitchclips, die sponsorpartners de kans boden zich via onze social media te presenteren.”

“De loyaliteit is groot”, merkt Fred op. “Twee kanten op. Je bent er letterlijk in goede en slechte tijden voor elkaar. Bedrijven deden ook hun best om ons te helpen. Dan zie je dat het écht een partnership is.” Het aantal sponsorpartners is ondanks corona nagenoeg gelijk gebleven. Enkele bedrijven verhoogden zelfs hun bijdrage.

_98A1547-klein.jpg

Sport als drijfveer
In de afgelopen twee jaar is er alsnog veel gebeurd. Met name op het gebied waar het uiteindelijk allemaal om draait: topsport. Diana: “Topsportondersteuning en topsportprogramma’s bijvoorbeeld. Ik ben trots als ik hier in het Topsportcentrum de turnhal zie, waar de beste turners van Nederland trainen. Dat Home of TeamNL hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen, ondanks die moeilijke tijd.”
 

“Het wordt steeds zichtbaarder en tastbaarder waar we van én voor zijn”, zegt Fred. “Een ander voorbeeld daarvan is het format ‘Toppartner meets Topsporter’ dat we hebben bedacht: een ontmoeting waarbij een sponsor met een Rotterdamse topsporter gaat sporten. En ze ontdekken ondertussen dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen ondernemen en topsport: tot het uiterste gaan, doelgericht werken aan succes, niet opgeven…”
 
Olympische cyclus
Diana: “Als organisatie en samen met al die sponsors en andere partners doen we het uiteindelijk voor de topsport in de stad. Die verbinding leggen we steeds nadrukkelijker, en gelukkig slaat dat ook aan bij bedrijven.”

‘010 op weg naar Tokyo’, de actie om 50 Rotterdamse sporters op weg naar de Olympische Spelen individueel te steunen, was daarvan een geslaagd voorbeeld. De dit jaar geïntroduceerde koppeling met de Olympische cyclus slaat ook aan. Fred: “Veertien bedrijven hebben voor een langere periode, tot en met Parijs 2024, verlengd of voor het eerst een contract afgesloten.” 

_98A1561-klein.jpg

Topsportprogramma’s
Al brainstormend kwamen Fred en Diana op nog andere en vernieuwende concepten: “De topsportprogramma’s bieden ook kansen voor bedrijven om zich via Rotterdam Topsport aan te verbinden”, vertelt Fred enthousiast. “Denk aan het herenturnen en het kanosprint-programma.” “Bedrijven kunnen daarbij helpen, en dat willen ze ook”, vult Diana aan. “Met praktische zaken, van koffie tot kleding of medische begeleiding, of met geld. Dat zijn deels huidige partners, maar we gaan ook gericht op zoek naar nieuwe.”
 
Nóg prominenter
Iets vergelijkbaars is de Grand Départ van de Tour de France, waarop Rotterdam in 2024 of 2025 kans maakt. “Een groots project, met allerlei activiteiten die dit jaar al gestart zijn”, vertelt Diana. “Daarvoor wordt, op initiatief van Rotterdam Topsport en in samenwerking met Rotterdam Cycling, onderzocht of we in 2022 een aparte businessclub gaan oprichten.”

Ook Fred blikt vooruit op komend jaar. “Dan introduceren we nieuwe, aangepaste partnermodellen. Topsport krijgt ook daar een prominentere plek in. Dat vullen we op basis van de behoefte van de sponsorpartner al in zijn contract in. Als je daar creatief mee omgaat, is er heel veel mogelijk. Dat gaat een aantal impactvolle activaties opleveren, let maar op.”

V98A1571-klein.jpg